مقایسه فنی پانل های غیر باربر

مقایسه فنی و اقتصادی تری دی پنل با سایر دیوارها

تری دی پنل (۳D Panel) یک نوع دیوار پیش ساخته است که از ۳ قسمت اصلی هسته عایق پلی استایرن نسوز یا همان یونولیت، شبکه های پیش جوش فولادی (Mesh) و یک لایه بتن تشکیل شده است.

دلایل برتری تری دی پنل های پایکاربنیان پانل نسبت به سایر دیوارها:

۱- عدم نیاز به اجرای وال پست های قائم و افقی  مطابق با آیین نامه ۲۸۰۰ ویرایش ششم

۲- سرعت و سهولت در اجرا ۳D PANEL:

  • برای اجرای دیوار از آنجا که عرض اعضا ۲/۱ متر و طول آنها برابر ارتفاع طبقه (دیوار) تولید میگردد، تعداد نیروی انسانی لازم، برای اجرا، نسبت به ساختمانهای رایج،( با ابعاد آجر یا بلوک ۲۰در ۱۰ یا ۲۰ یا ۵۰ یا ۶۰ سانتی متر)؛ به تابعیت از مساحت نمای قطعات (مثلا ۱۲۰ در ۳۰۰ سانتیمتر) و نیز عدم نیاز به ساخت و حمل و اجرای ملات بین هر رج ، کاهش می‌یابد . این امر اجرای دیوار تنها با ۱ اکیپ ماهر به روزانه ۲۰۰ الی ۲۵۰ متر مربع میرساند. این مزیت در پروژه های انبوه سازی به لحاظ حجم بالای پروژه و سرمایگذاری کلان ، به واسطه سرعت اجرامنجر به بازگشت سریع سرمایه میشود.
  • برای حفظ ایستایی ۳d پنل، از بتن پاششی استفاده میگردد .در بتن پاششی از مصالحی مشابه ملات ماسه سیمان استفاده میشود که در تمامی دیوارهای معمولی و بلوکی، (مانند دیوارهای نمای سنگ یا سیمانی، دیوار سرویسها، آشپزخانه، فضاهای مرطوب و نیز دیوارهای سمت همسایه) کاربرد دارد. برای اینچنین آیتمی، به لحاظ مقایسه، نمیتوان آن را کار اضافه در نظر گرفت.
  • درساختمان های معمولی برای سایر فضاهای داخلی، از پوشش گچ و خاک، برای زیرسازی و رسیدن به سطحی قابل سفیدکاری و نیز کنده کاری، جهت عبور مسیرهای لوله کشی و سیم کشی، استفاده میگردد. حذف کامل این آیتم برای دیوارهای پانلی (شامل مصالح و دستمزد) ضمن جبران هزینه و زمان صرف شده ملات های پاششی دو طرف؛ باعث صرفه جویی در کندن شیارهای روی دیوار و در نهایت، جمع آوری و حمل نخاله گچ و خاک و خرده سفال یا بلوک میشود. (برای اجرای تاسیسات توکار، در تری دی پنل؛ کلیه مسیرها با ذوب کردن سریع یونولیت، توسط سشوار صنعتی اجرا میشوند)

۳- اثر میانقاب تری دی پنل  :

در ساختمان های معمولی برای شکل پذیری بالا، کلیه دیوارهای میانقاب و سازه، اثر متقابل منفی بر رفتار هم در حین زلزله دارند و به تخریب یکدیگر کمک می‌کنند . این امر باعث بالا رفتن سختی سازه میگردد. به عبارت دیگر در تمامی سازه های معمولی که طبق استاندارد های زلزله طرح و اجرا شده باشند، برای لرزشهای با درجات بالای زمین لرزه، دیوارها ترک خورده، فرو ریخته و ساختمان دچار تغییر مکان افقی میشود و تنها سازه واژگون نمیشود – وجود ۵سانت فاصله از هر طرف از ستون های فلزی و بتنی الزامی است.

اثر میانقاب تری دی پنل

 

 


مقاومت مناسب در برابر حوادث طبیعی (زلزله ، طوفان و سیل)

مطابق با نشریه ۳۸۵ و روش پاندولی اتصال تری دی به سقف و کف  با پانل با فوم موجدار قائم، دیوار” تری دی” در برابر زلزله، نه اثر افزایش نیروی زلزله (میانقاب) بر روی اسکلت دارد و نه اینکه در حین زلزله ،خود دچار شکست یا واژگونی می‌گردد.

چندین آزمایش زلزله در اروپا – ایران مقاومت دیوارهای فوق را تایید نموده است. فیلم مربوط به آزمایشات قابل ارائه می‌باشد. خانه های پانلی در طوفان سال ۱۹۹۲ فلوریدا و زلزله کالیفزنیا استحکام خوبی از خود نشان داده اند.

تست زلزله دیوار پنلی                                                                                              زلزله کرمانشاه با دیوار سفالی

۳- امکان نصب انواع نماهای سنگین بصورت ملاتی (تر):

در دیوارهای پانلی به علت وجود شبکه مفتولی روی عایق پلی استایرن و عدم جذب آب ملات، امکان اجرای انواع نازک کاری و نماهای سنگین به صورت ملاتی را دارد. در صورتی که برخی دیوارهای بلوکی به علت خواص فیزیکی بلوک آب ملات را جذب میکند. این امر خاصیت چسبندگی آن را ازبین میبرد و این امر سبب جدا شدن مصالح نما میگردد . در ساختمان های بلند مرتبه استفاده از این نوع بلوک ها به لحاظ خطرات احتمالی توصیه نمیشود.

۴- ضریب هدایت حرارتی ۳D PANEL:

ضریب بالای انتقال حرارت بتن باعث سختی در اجرا و ایجاد مشکلات با راه حل های گران ویا محدودیت های اجرایی در عایقکاری سطوح پیرامونی بنا گردیده و عایقکاری اجباری مطابق مبحث نوزدهم مقررات ملی را به سمت غیر اقتصادی شدن سوق میدهد .غالباً راهکارهای ارزانتر مانند عایقکاری دیوارها از داخل منجر به پدیده یخ زدن دیوارها از بیرون و یا ایجاد پدیده پل برودتی در تراز سقف ها میشود، که از مشکلات دائمی فراروی این سیستم در مناطق با آب و هوای غیر معتدل است و نهایتاً منجر به افزایش هزینه های تامین انرژی، همچنین خرید و نگهداری سیستم‌های تاسیساتی اینگونه بنا ها میگردد .

 

تری دی پنل

 

 

 

مقاومت مناسب در برابر حوادث طبیعی (زلزله ، طوفان و سیل)

مطابق با نشریه ۳۸۵ و روش پاندولی اتصال تری دی به سقف و کف  با پانل با فوم موجدار قائم، تری دی پنل در برابر زلزله، نه اثر افزایش نیروی زلزله (میانقاب) بر روی اسکلت دارد و نه اینکه در حین زلزله ،خود دچار شکست یا واژگونی می‌گردد.

چندین آزمایش زلزله در اروپا – ایران مقاومت دیوارهای فوق را تایید نموده است. خانه های پانلی در طوفان سال ۱۹۹۲ فلوریدا و زلزله کالیفزنیا استحکام خوبی از خود نشان داده اند.

تری دی پنل

 

 

 

رعایت مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان (کاهش هزینه های بهره برداری ، انرژی ساختمان )

بکار گیری دیوارهای پانلی بنا بر محاسبات صورت گرفته در چند ساختمان در تهران و بندر عسلویه کاهش میزان مصرف انرژی تا ۳۰ در صد را به همراه خواهد داشت.  علاوه بر آن با کوچکتر کردن تاسیسات سرمایشی و گرمایشی هزینه های ساخت نیز کاهش می‌یابد. کاهش هزینه های برق و گاز و هزینه های انرژی در ساختمان .

ضریب λ ( ضریب انتقال حرارت مصالح ساختمانی )

مصالحسنگ چوبپلی استایرنلیکاآجرگچبلوک سیمانیسفالبتن اندودسیمانAAC  clc
λ۲.۸ ۰.۲۵۰.۰۳۵~۰.۰۵۰.۱۷۱.۱۰.۳۵۱.۶۵۰.۳۵۱.۷۵۱.۱۵۰.۱۹۰.۲

جدول محاسبه ضخامت تری دی پنل

رعایت مبحث هیجدهم مقررات ملی ساختمان ( آسایش و آرامش ساکنین )

طبق مستندات شرکتM2  ایتالیا میزان افت صدا در دیوارهای شرکت پایکار بنیان حدود ۴۰ تا ۴۵ دسیبل بوده که با توجه به میزان حداقلی ۳۵ دسیبل در مبحث ۱۸ قابل قبول می‌باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمودار مقایسه حرارتی و صوتی جدارهای مختلف با ضخامت ۱۵ سانتیمتر

۵-مقایسه وزنی تری دی پنل

تری دی پنل ها(به روش تولید انحصاری شرکت پایکار بنیان پانل با برش فوم سینوسی قائم) دیوار پانلی ۱۰ سانتی (هسته عایق ۴ سانتی+ هر طرف ۳ سانتی متر بتن پاششی)  وزن ۱ مترمربع دیوار در حالت سفتکاری معادل ۸۷ کیلوگرم بر متر مربع دیوار میباشد . در صورتی که جهت پارتیشن داخلی با شبکه مفتولی گالوانیزه استفاده شوند میتوان بجای بتن پاششی مستقیما از گچ نازککاری استفاده کرد. در این حالت وزن دیوار به ۵۵ کیلوگرم بر هر مترمربع دیوار خواهد رسید.

این امر در کاهش سطح مقطع عناصر سازه ای(تیر و ستون ها) و همچنین کاهش بار مرده جهت انجام محاسبات سازه، نقش بسزایی دارد. در حالی که وزن ۱ متر مربع دیوار در بلوک های بتنی ۱۰ و ۱۵ سانتی متر به ترتیب ۱۸۷ و ۲۹۲ کیلوگرم بر مترمربع دیوار، در بلوک های AAC   به ضخامت ۱۰ و ۱۵ سانتی متر به ترتیب ۶۵ و ۹۸ کیلوگرم بر متر مربع دیوار و در بلوک های CLC  به ضخامت های ۱۰ و ۱۵ سانتی متر به ترتیب ۸۰ و ۱۲۰ کیلوگرم بر متر مربع دیوار میرسد.

در ذیل میتوان به دیگر مزیت های عمده دیوار های پانلی نیز اشاره نمود :

  • بدون نیاز به ایزولاسیون رطوبتی با استفاده از بتن آب بند
  • بی نیاز از اجرای لایه گچ و خاک با استفاده از گچ پاششی دیرگیر
  • عدم نیاز به اجرای نعل درگاه برای اجرای بازشوی در و پنجره
  • بدون نیاز بهنـــاودانی (رانر) برای حرکت مستقل از سازه در حین زلزله
  • امنیت بالا بلحاظ عدم قابلیت تخریب و نفوذ به روشهای دستی
  • استحکام بالا و قابلیت بالا برای نصب پیچ؛ میخ ؛ رولپلاک و آویز اجسام سنگین

مقایسه خصوصیات فنی تری دی پنل غیر باربر

بلوک هبلکس

بلوک لیکا

بلوک سفال

۳D پانل

 ابعاد۶۰*۲۵*۱۵۵۰*۲۰*۱۵۲۵*۲۰*۱۵سفارشی
 وزن دیوار Kg/m2۹۰۸۰~۹۰۷۰~۸۰۶
 نیاز به سیمانکاری واندود گچ و خاک وزن نهاییدارد :  ۱۳۰=۴۰~+ ۹۰دارد  :   ۱۳۰=۴۰~+۹۰دارد :  ۱۳۵=۴۰~+ ۹۵۱۱۶=۱۱۰+۶
 کاهش بار مرده ساختمانمتوسطمتوسطمتوسطمتوسط
  سهولت اجراکمکمکممعمولی
  آوار در زلزله×
  عایق گرمایی و R حرارتی مناسب  → R>=2.8نامناسب  → R=0.7نامناسب →  R=0.3 مناسب  → R=2.8
  مقدار کاهش صوت ( دسی بل ) مناسب  ۴۵~۵۰  نامناسب ۲۵۲۸نا مناسب۴۵ مناسب
 مقاومت در برابر ضربهمتوسطخوبخوببالا
 تحمل نصب ( شوفاژ- کابینت – پکیج و ..)کمکمکمعالی
 متراژ نصب روزانه -اکیپ سه نفره۲۵~۳۰۲۵~۳۰۲۵~۳۰۵۰
 پرت مصالح×
 نیاز به وال پست( WALL post)×

مقایسه اقتصادی تری دی پنل با سایر دیوارها


درباره ما

کارخانه پایکار بنیان پانل یکی از بزرگترین و مدرنترین کارخانه های خانه سازی کشور (تجهیز شده با تکنولوژی M2 ایتالیا ) در زمینه فناوریهای نوین ساختمانی با ظرفیت تولید سالانه ۱۰.۰۰۰ واحد مسکونی با تایید مرکز تحقیقات مسکن و اداره استاندارد، و تاییدیه های بین المللی ، در شهر صنعتی پرند در حال فعالیت میباشد.

 ۰۲۱۸۲۴۴۱۱۰۰  : www.pbpanel.com  

تری دی پانل های باربر و غیر باربر
ادامه مطلب